1.0 PENGENALAN
Multimedia
ialah satu perkataan yang biasa didengar pada masa ini dan sebenarnya multimedia
sudah lama digunakan meluasnya. Cuma istilah ‘multimedia’ belum wujud lagi pada
ketika itu. Pada hakikatnya,teks, gafik, audio dan video sudah lama digunakan
untuk mempersembahkan sesuatu maklumat tetapi pada ketika itu,elemen-elemen
tersebut digunakan secara berasingan dan tiada kesepaduan di antara
elemen-elemen tersebut. Setiap media dibangunkandan disampaikan sebagai unsur
tersendiri dan secara berasingan. Ini menyukarkan
proses kesepaduan di antara elemen-elemen. Masalah ini wujud disebabkan tiada teknologi untuk menyatupadukan setiap media atau
pelbagai media. Kewujudan multimedia banyak
membantu dalam menyelesaikan masalah tersebut. Multimedia merupakan satu
teknologi yang boleh mengintegrasikan pelbagai media untuk
membentuk satu aplikasi yang lengkap. Multimedia merupakan satu perkataan yang
mempunyai maksud yang berbeza bagi setiap individu.
Perkataan
‘multimedia’membawa maksud berkomunikasi dengan perkataan yang berbeza.Ini
bermakna, anda perasan atau tidak, sebenarnya anda telah punmembuat
persembahanmultimedia. Untuk memahami dengan lebih mendalam tentang multimedia,
adalah sangat penting untuk mendefinisikan multimedia dengan jelas.
Perkembanagn teknologi dalam bidang multimedia pula menambahkan lagi
keistimewaan sistem ini dengan
membolehkan komputer bukan sahaja
menggunakan teks sebagai sumber utama penyaluran informasi tetapi turut membolehkan pelbagai media tambahan di integrasikan
bersama. Ini meningkatkan lagi penggunaan keupayaan sesebuah sistem komputer
kepada tahap yang lebih optimum.
2.0
DEFINISI MULTIMEDIA
Perkakasan multimedia adalah
berdasarkan dua perkataan utama iaitu Multi dan Media/medium. Multi membawa maksud
banyak, pelbagai di mana menandakan terdapat
lebih daripada satu media wujud di dalam sesuatu aplikasi. Media pula merujuk
kepada alat atau pengantara untuk menyampaikan atau mempersembahkan sesuatu
maklumat seperti teks, grafik, audio, video dan animasi. Secara amnya, multimedia
adalah merupakan komunikasi melalui lebih daripada satu teknik. Sebagai contoh,
satu komputer digunakan untuk memain dan memaparkan maklumat daripada satu
aplikasi courseware yang menggunakan grafik dan teks untuk mempersembahkan
maklumat.Apabila terdapat sebarang masalah, satu bunyi beep kedengaran.
Aplikasi courseware ini menggunakan kombinasi tiga media yang berbeza iaitu
teks, grafik dan audio. Justeru, aplikasi courseware ini dipanggil persembahan multimedia.
Pakar-pakar alat pandang dengar atau
audio-visual pula mengatakan bahawa multimedia merujuk kepada suatu corak
persembahan yang menggabungkan imej-imej dari suatu sistem projector slaid
diiringi dengan kesan bunyi. Apabila teknologi komputer semakin berkembang,
kebanyakan pengeluar perisian komputer pula
merujuk multimedia sebagai suatu pakej perisian yang menggabungkan
elemen-elemen teks dan grafik di dalam sebuah skrin dan setiap satunya
berkeupayaan untuk bergerak serta diiringi kesan-kesan bunyi yang menarik.
Walau bagaimanapun dengan perkembangan teknologi komputer masa kini, multimedia
semakin mendapat perhatian dan ianya mula diterima dalam satu dimensi yang
baru. Multimedia kini mula diterima oleh masyarakat umum sebagai satu alat
komunikasi yang menggabungkan penggunaan pelbagai media dengan sokongan
teknologi komputer.
3.0 PERKAKASAN MULTIMEDIA
Berikut
merupakan contoh spesifikasi sebuahkomputer yang terdapat di pasaran.
Komponen
|
Spesifikasi
|
Pemposes
Mikro
|
IntelPentium
43.0 GHz with HT Technology
|
Ingatan
Utama
|
512
MB DDR SDRAM
|
Ingatan
Para (Cache)
|
512KB
Integrated L2 Pipeline Burst Cache
|
Cakera
Keras
|
120.0GB
5400 RPM
|
Gafik
|
NVIDIA
GeForce4 MX420 64MB DDR (with TV out port)
|
Rangkaian
|
Integrated
10/100LAN Ethernet
|
Modem
|
56K V.90 Data/Fax
|
Slot
Tambahan
|
3 PCI, 14x
AGP,6 USB Ports (2 front)
|
Drive
bays – internal
|
One
3.5” for Hard Disk drive, One 3.5” drive bay open for expansion
|
Drive
bays – external
|
One
5.25” for DVD+RW/R drive, One 3.5” for 1.44MB Diskette Drive, One 5.25” drive
bay open for expansion floppy 3.5”, 1.44MB
|
Sistem
pengoperasian
|
Microsoft
Windows XP Home Edition
|
Audio
|
Integrated
Realtek ALC650 digital surround audio
|
Storan
optikal utama
|
52x32x52
CDRW/16 DVD (COMBO)
|
Selain dari spesifikasi
utama sebuah sistemkomputer yang
dipaparkan, terdapat juga komponen atau perkakasan tambahan yang boleh
digunakan bagi meningkat upaya atau menambahkan lagi kuasa sama ada dari segi
pemprosesan, paparan dan sebagainya.
1. Fungsi
pembesar suara ialah menukarkan gelombang elektrik kepada
gelombang
bunyi.
2. Pembesar
suara pada peralatan elektrik adalah seperti radio, televisyen,
dan lain -
lain.
3. Nilai suara
yang dilabel dengan nilai medans (ohm), nilai kuasa (watt), dan
diameter kon.
4. Bahagian
pembesar suara terdiri daripada magnet kekal, teras besi,
gegelung,
kerangka dantamatan.
5. Prinsipkendalian
pembesar suara adalah seperti yang berikut:
(a) Gelombang
elektrik masuk melalui tamatan ke gegeIung.
(b) Gegelung akanmenghasilkan medan magnetdan bertindakterhadap
medan magnetkekal.
(c) Hasiltindak
balas iniakanmenyebabkan diafragma
bergetar dan
menghasilkan
gelombang bunyi.
(d)
Sambungan tamatan yang baik dapat menghasilkan bunyi yang baik dan jelas.
3.3 Mouse
Tetikus ialah peranti penunjuk yang juga merangkap
peranti input. Setiap tetikus mempunyai butang yang digunakan untuk menghantar
arahan kepada komputer. Disebabkan itu, tetikus juga dikatakansebagai peranti
input dan bukan hanya peranti penunjuk semata-mata. Kelebihan utama tetikus ialah membolehkan pengguna
menggerakkan kursor ke mana sahaja di atas skrin paparan secara lancar. Tetikus
juga digunakan untuk memindahkan sesuatu imej di atas skrin daripada satu
bahagian skrin ke bahagian yang lain dengan lebih cepat berbanding menggunakan
kursor dan kekunci panah. Keupayaan tetikusini adalah sangat perlu dalam aplikasi
hipermedia.Jenis tetikus yang paling biasa digunakan ialah tetikus mekanikal.
Pada
bahagian bawah tetikus jenis ini terdapat bola pengesan apabila sebahagian
daripadanya dapat dilihat dan disentuh.Bola inilah yang bergerak apabila
tetikusdigerakkan pada permukaan rata.Selain
bola pengesan, terdapat juga
roda-roda pengkod yang berputar apabila bola pengesan bergerak.Dengan itu,
kedudukan arah dan kecepatan pergerakan tetikus dapatdikesan. Pergerakan
tetikus boleh menggerakkan bola pengesan dan seterusnyamenghasilkanpergerakan
kursor pada skrin. Bagi membuat pilihan, tetikus digerakkan kearah ikon pada
skrin paparan dan kemudianbutang tetikus diklik sekali atau dua kali
untuk mengaktifkan sesuatu sistem.
Tetikus
boleh menggerakkan kursor pada skrin ke seberang arah tetapi pilihan dibuat
hanya apabila butang ditekan. Jenis-jenis tetikus yang lain selain tetikus
mekanikal (menggunakan cahaya dan bola pngesan untuk mengesan pergerakan dan
kedudukan tetikus) dan tetikus optikal (menggunakan cahaya laser dan pada
tetikus khas untuk mengesan kedudukan tetikus). Kesemua jenis tetikus tersebut
ada yang mempunyai wayar dan ada yang tidak berwayar (cordless).
3.4 Drawing
Table
Tablet grafik
(Inggris: Graphic Tablet, atau digitizing tablet, graphics pad, drawing tablet
adalah perangkat keras (hardware) atau input device komputer yang membolehkan pemakainya untuk menggambar
dengan tangan dan memasukkan gambar atau sketsa langsung ke komputer, layaknya
menggambar di atas kertas menggunakan pensil. Sebuah graphic tablet terdiri
dari tablet digital dan sebuah kursor ataupun sebuah pena digital (pen). Tablet
digital memiliki permukaan yang pipih sebagai alas gambar yang terdiri atas perlengkapan
elektronik yang dapat mendeteksi gerakan kursor atau pena digital kemudian
menerjemahkannya menjadi sinyal digital yang dikirim ke komputer. Setiap titik
atau gerakan pada tablet merepresentasikan titik atau gerakan pada layer
monitor, inilah yang membezakannya
dengan fungsitetikus yang tergantung
pada bahagian kursor. Hasil gambar tidakterlihat pada tablet
itu sendiri, melainkan pada monitor computer
3.5 Mikrofon
Mikrofon ialah
alat untuk merekodkan suara atau bunyian lain
ke komputer. Mikrofon
menukarkanisyarat audio kepada arus elektrik. Penukaran analog-digitalpula
dilakukan oleh litar elektronik dalam komputer, iaitu cip penukar analog ke
digital (ADC). Bagi menggunakan mikrofon pada komputer, jek mini mikrofon
bersaiz 1/8 inci disambungkan pada port mikrofon komputer.Terdapat
perisian-perisian yang digunakan untuk membolehkanpengguna mengawal penggunaan
mikrofon. Sesetengah kad suara dipakejkan bersama mikrofonnya sekali contohnya
Vision Pro Audio 16. Mikrofon boleh dikategorikan mengikut jenis litar dan
teknologi transduser yang digunakan.Terdapat litar mikrofon yang seimbang dan
yang tidak seimbang. Peranti seperti kaset dan kad bunyi komputer peribadi hanya beroperasi dengan mikrofon yang
tidak seimbang. Walau bagaimanapun, transformer boleh digunakan untuk
menukarkan isyarat-isyarat seimbang dan tidak seimbang.
3.6
Printer
(Printer)Pencetak
adalah suatu alat yang disambung ke peranti komputer dan mencetak hasil kerjacomputer
baik berupa teks, gambar ke media kertas
atau seumpamanya. Proses tersebut diperintahkan oleh komputer dan dikeluarkan
melalui selari port untuk melaksanakan tugasnya iaitu mencetak bahan-bahan yang
perlu dicetak.
3.7
Scanner
Pengimbas merupakan peranti penbaca optic yang dapat mengenal pastidan mengimbas teks
atau grafik dan menukarkan imej atau teks tersebut kepada bentuk digital yang
boleh difahami dan diproses oleh komputer. Imej atau teks ini kemudiannya boleh
disimpan sebagai fail dalam storan komputer untuk disunting atau digunakan semula.
Pengimbas menggunakan pancaran laser dan peranti fotoelektrik untuk mengimbas
teks dan grafik. Hasil imbasan ditukarkan kepada maklumat digital. Operasi ini hampir
sama dengan pengoperasian mesin faks.
Walau bagaimanapun, pengimbas boleh diprogramkan untuk memilih sama ada proses
imbasannya berwarna atau tidak. Pengguna boleh juga memilih kualiti hasil
imbasan samaada tinggi atau rendah.
Perisian pengenal aksara optic (OCR- Optical
Character Reader) biasanya digunakan untuk membolehkan komputer mengenali
aksara teks atau kod-kod bar yang diimbas menggunakan pengimbas.Perisian
mengimbas grafik/imej selalunya dibekalkan bersama-sama pengimbas semasa
pembelian. Tetapi pengguna boleh juga membeli perisian mengimbas lain yang
lebih canggih sepertifoto yang boleh digunakandengan hampir semua jenis
pengimbas. Terdapat beberapa jenis pengimbas tangan, pengimbas rata, pengimbas overhed,
dan pengimbas dokumen.
4.0
PERISIAN KOMPUTER.
Adobe Flash (dahulu bernama Macromedia Flash)
adalah salah satu perangkat lunak komputer yang merupakan produk unggulan Adobe
Systems.Adobe Flash digunakan untuk membuat gambarvector maupun animasi gambar tersebut.Berkas yang
dihasilkan dari perangkat lunak ini mempunyai file extension.swf dan dapat
diputar di penjelajah web yang telah dipasangi Adobe Flash Player.Flash
menggunakan bahasa pemrograman bernama ActionScript yang muncul pertama kalinya
pada Flash 5.
Sebelum tahun 2005, Flash dirilis oleh Macromedia.
Flash 1.0 diluncurkan pada tahun 1996 setelah Macromedia membeli program
animasi vektor bernama FutureSplash. Versi terakhir yang diluncurkan di pasaran
dengan menggunakan gelaran 'Macromedia' adalah Macromedia Flash 8. Pada tanggal
3 Desember 2005 Adobe Systems mengakuisisi Macromedia dan seluruh produknya,
sehingga gelaran Macromedia Flash berubah menjadi Adobe
Flash.
Adobe Flash merupakan sebuah program yang didesain
khusus oleh Adobe dan program aplikasi standar authoring tool professional yang
digunakan untuk membuat animasi dan bitmap yang sangat menarik untuk keperluan
pembangunan situs web yang interaktif dan dinamis. Flash didesain dengan
kemampuan untuk membuat animasi 2 dimensi yang handal dan ringan sehingga flash
banyak digunakan untuk membangun dan memberikan efek animasi pada website, CD
Interaktif dan yang lainnya
Selain itu aplikasi ini juga dapat digunakan untuk
membuat animasi logo, movie, game, pembuatan navigasi pada situs web, tombol
animasi, banner, menu interaktif, interaktif form isian, e-card, screen saver
dan pembuatan aplikasi-aplikasi web lainnya. Dalam Flash, terdapat
teknik-teknik membuat animasi, fasilitas action script, filter, custom easing
dan dapat memasukkan video lengkap dengan fasilitas playback FLV. Keunggulan
yang dimiliki oleh Flash ini adalah ia mampu diberikan sedikit code pemograman
baik yang berjalan sendiri untuk mengatur animasi yang ada didalamnya atau
digunakan untuk berkomunikasi dengan program lain seperti HTML, PHP, dan
Database dengan pendekatan XML, dapat dikolaborasikan dengan web, karena
mempunyai keunggulan antara lain kecil dalam ukuran file outputnya.
3D Studio Max (kadangkala disebut 3ds Max atau hanya MAX) adalah sebuah
perisian grafik vektor 3-dimensi dan animasi, ditulis oleh Autodesk Media &
Entertainment (dulunya dikenali sebagai Discreet and Kinetix.Autodesk 3ds Max,
yang sebelum ini 3D Studio Max, adalah komputer program grafik 3D untuk membuat
animasi 3D, model, dan imej. Studio Max telah dibangunkan dan dihasilkan oleh Autodesk
Media dan Hiburan. Studio Max mempunyai keupayaan model, seni bina plugin
fleksibel dan boleh digunakan pada platform Microsoft Windows. Studio Max
sering digunakan oleh pemaju permainan video, banyak studio TV komersial dan studio
visualisasi seni bina. Studio Max juga digunakan untuk kesan filem dan filem
pra-visualisasi
Pengisar adalah
produk perisian grafik komputer 3D yang percuma dan sumber terbuka yang
digunakan untuk membuat filem-filem animasi, kesan visual, seni, 3D model
bercetak, aplikasi 3D interaktif dan permainan video. Ciri-ciri di Blender
termasuk 3D pemodelan, UV simulasi membuka bungkus, texturing, kecurangan dan
skinning, cecair dan zarah simulasi, simulasi badan lembut, patung, animating,
perlawanan yang bergerak, kamera Penjejakan, persembahan, penyuntingan video
dan penggubahan. Pengisar juga mempunyai enjin permainan yang terbina dalam.
Autodesk Maya,
biasanya dipendekkan kepada Maya, adalah komputer 3D grafik perisian yang
berjalan pada Windows, Mac OS dan Linux, asalnya dibangunkan oleh Alias sistem
Corporation (dahulunya Alias|Wavefront) dan pada masa ini dimiliki dan
dibangunkan oleh Autodesk, Inc. Ia digunakan untuk mencipta aplikasi 3D
interaktif, termasuk permainan video, filem animasi, siri TV, atau kesan
visual. Produk yang dinamakan selepas bahasa Sanskrit perkataan Maya, konsep
Hindu ilusi.
Art of illusion (Seni ilusi) adalah sebuah pakej
perisian yang digunakan untuk 3D pemodelan, texturing, ray mengesan, dan
memberikan imagerystills komputer yang dijana atau animasi (filem). Seni ilusi
adalah mampu pemodelan dan memberikan photorealistic imej dan animasi; Art of
Illusion juga mampu renderingas photorealistic. Seni ilusi mempunyai ciri-ciri
seperti mesh penyuntingan, pemetaan tekstur dan pemodelan Boolean, yang
setanding dengan lain-lain perisian grafik komersial tinggi. Di antara
ciri-ciri, seperti penggunaan pracetak dan alat muat turun yang terbina dalam
untuk memasang sambungan, tidak dijumpai dalam perisian berpemilik yang serupa.
5.0 PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB PENGURUSAN KERJA
5.1 Pengurus projek
Pengurus projek atau penerbit merupakan seorang yang bertanggungjawab ke atas keseluruhan pembangunan dan pelaksanaan sesuatu projek multimedia dari pembentukan asas sesuatu konsep projek sehingga ke proses perlaksanaan. Pengurus projek juga perlu memastikan setiap fasa pembangunan berjalan mengikut seperti yang dijadualkan agar projek dapat diselesaikan dan diserahkan mengikut ketetapan dan perancangan yang ditetapkan.
Selain itu, pengurus projek juga berperanan dalam penyediaan belanjawan, pengurusan sumber, perihal pekerja dan urusan undang-undang yang melibatkan urusan kontak di antara kedua-dua pihak serta urusan hakcipta. Pengurus projek harus memastikan setiap perbelanjaan perlu seimbang dengan belanjawan yang digariskan supaya projek tersebut memperoleh keuntungan kepada syarikat.
Seperti kebisaannya, pengurus projek juga menjadi pembuat keputusan dalam segala hal yang bekaitan dengan projek. Segala masalah yang tidak dapat diselesaikan di peringkat pengarah lain dirujuk kepadanya untuk menyelesaikannya. Beliau juga berperanan di dalam menyelesaikan konflik yang wujud di kalangan pekerja-pekerjanya kerana kegagalan menyelesaikan konflik tersebut dan mengakibatkan kerja berpasukan yang memerlukan komitmen dan kerjasama yang erat tidak dapat direalisasikan.
5.2 Pengarah Kreatif
Pengarah kreatif bertanggungjawab terhadap keseluruhan kualiti dan juga kesahan media atau sumber yang digunakan bagi tujuan pembangunan. Pengarah Kreatif juga perlu membabitkan diri dalam semua perkara atau aktiviti yang berkaitan dengan pembangunan aplikasi multimedia terutamanya dalam memeperkukuhkan proses reka bentuk agar sentiasa menepati mutu dan tahap yang dikehendaki. Walaupun Pengarah Kreatif mungkin tidak mempunyai hak sepenuhnya dalam membuat keputusan bagi menentukan reka bentuk yang digunakan kerana ia biasanya diletakkan dibawah pengawasan pereka bentuk antaramuka, namun sedikt sebanyak mereka perlu terlibat sama dalam projek secara berkumpulan.
5.3 Pengarah Seni
Pengarah seni mempunyai persamaan peranan dimana beliau bertanggungjawab dalam membuat perancangan di dalam projek multimedia yang menjurus kepada aspek karya visual dan artistik seperti grafik, audio, video, skrip, dan papan cerita. Seseorang pengarah seni perlu memastikan bahawa setiap idea yang dihasilkan adalah bernas, kreatif serta menjadi tema yang ditetapkan. Pengarah seni meliputi dalam penentuan metafor untuk tema yang ditetapkan.
Selain itu, pengarah seni berperanan dalam memastikan keseragaman dan kualiti karya visual dan elemen-elemen media yang digunakan dari aspek kombinasi warna, rekabentuk grafik dan sebagainya demi menjamin kualiti produk multimedia yang terhasil berkualiti tinggi dan bermutu.
5.4 Pereka Grafik
Di dalam sesuatu pembangunan produk multimedia, pereka grafik berperanan dalam menghasilkan keseluruhan keperluan visual seperti grafik, ilustrasi dan fotografi. Setiap elemen visual pula perlu mempunyai keseimbangan dari aspek rekabentuk skrin, warna dan menepati konsep dan metafor sesuatu visual. Pereka grafik perlu bekerjasama dengan pengarah seni bagi menghasilkan sesuatu keperluan visual yang baik dan menepati spesifikasi projek multimedia yang dibangunkan seperti format, saiz dan sebagainya bagi melancarkan segala proses diperingkat teknikal yang memerlukan penggunaan visual di dalam aplikasinya.
Pada kebiasaannya, keperluan visual amat penting di dalam sesuatu projek multimedia kerana merupakan salah satu nilai tambah di dalam sesuatu produk yang tidak boleh dipandang remeh atau dipinggirkan. Sesuatu visual yang menarik mampu menarik menat pengguna untuk menggunakan sesuatu aplikasi multimedia. Oleh itu, peranan pereka grafik amat penting dalam sesuatu pembangunan projek multimedia.
5.5 Pakar Audio
Pakar audio merupakan seseorang yang berperanan dalam merekacipta dan menghasilkan muzik yang menarik, kesan bunyi, suara dan suara latar. Pada kebiasaannya pakar audio ini terdiri daripada sekumpulan pakar yang mempunyai kepakaran tersendiri seperti audio, jurutera audio dan penyunting audio. Pakar audio bekerjasama dengan pencipta lagu, ahli muzik, penyanyi dan penyunting lagu jika perlu bagi menghasilkan audio yang dikehendaki untuk menyelesaikan projek multimedia.
Pakar yang bertanggungjawab dalam penggunaan dan menyelenggara peralatan audio adalah jurutera audio dimana beliau mahir dengan penyusunan alatan muzik, mutu bunyi dan proses pencampuran bunyi (mixing). Oleh itu, jurutera audio perlu mempunyai kemahian teknikal yang tinggi dalam mengendalikan peralatan audio dan berpengalaman luas dengan teknik-teknik rakaman seperti rakaman suara, muzik dan kesan bunyi.
Selain itu, proses penyunting audio pula memerlukan seorang penyunting audio yang berpengalaman luas dalam membuat proses penyuntingan klip audio dalam mengambil kira masa dan tempoh yang betul serta memenuhi format yang diperlukan. Penyunting audio memerlukan kemahiran yang luas dalam kerja-kerja penyuntingan supaya audio yang disunting mempunyai kualiti yang tinggi denga kesan bunyi yang baik.
5.6 Pakar video
Pakar video merupakan seorang yang mampu mengendalikan peralatan video untuk merakam video yang bermutu dengan menggunakan pelbagai teknik penggambaran. Bagi menghasilkan sesuatu video yang berkualiti, pakar video perlu bekerjasama dengan juruteknik cahaya dan pakar audio. Ini kerana mereka memastikan video yang dirakam dengan mengambil kira aspek pencahayaan dan audio iaitu cahaya yang diperlukan tidak melebihi atau kekurangan dari had yang diperlukan. Sekiranya perkara ini berlakuakan menjejaskan kualiti video yang dirakam. Audio yang kurang jelas akan menjejaskan kualiti video yang dirakam. Jadi pakar audio perlu bekerjasama dengan pakar video untuk menghasilkan video yang berkualiti.
Selain itu, pakar video perlu berkemahiran dan mempunyai daya kreativiti yang tinggi dalam membuat penggambaran video karana video yang kreatif mampu menarik minat pengguna. Beliau juga perlu cakap dalam menyelesaikan masalah yang timbul serta mampu mengandaikan sebarang kemungkinan yang bakal dihadapi semasa proses pengambaran.
5.7 Pengaturcara
Hampir kesemua projek pembangunan aplikasi multimedia memerlukan kehadiran pengaturcara atau pengarang. Mereka ini berfungsi dalam membentuk aplikasi yang dapat berinteraksi serta memberikan tindak balas terhadap tindakan pengguna. Pengaturcara berperanan dalam menulis kod aturcara dan juga menjadikan reka bentuk yang tercipta di atas kertas (oleh kumpulan perekabentuk) kepada bentuk program atau aplikasi seperti yang diperlukan.
Pengaturcara merupakan seseorang yang bertanggungjawab dalm menulis kod aturcara atau bahasa pengarangan (scripting) yang membolehkan pengguna berinteraksi dengan aplikasi multimedia dengan menggunakan paparan pengguna (user interface). Pengaturcara menterjemah keperluan spesifikasi pengguna kepada kod aturcara untuk merealisasikan keperluan tersebut dalam bentuk multimedia. Di antara bahasa pengaturcaraan seperti C++, Java, Visual Basic manakala bahasa pengarangan adalah Action Script, Lingo Script, Max Script dan sebagainya.
5.8 Pengarah Teknikal
Pengarah Teknikal berperanan memberi nasihat berkenaan semua perkara yang berkaitan dengan aspek teknikal kepada ahli-ahli projek. Mereka juga bertanggungjawab untuk mengenalpasti pengaturcara dan juga ahli teknikal lain yang diperlukan bagi menyiapkan projek yang telah dirancang.
Pengarah Teknikal biasanya terlibat bermula dari seawal pembikinan projek hinggalah ke tahap pengujian. Pada permulaan projek, mereka membantu memutuskan kumpulan sasaran dan seterusnya menyusun teknologi-teknologi yang digunakan. Pada peringkat perkembangan (pembangunan) pengarah teknikal membuat kumpulan pengaturcara untuk memastikan siapa yang bertanggungjawab untuk menulis kod sistem atau skrip yang sebenar. Di peringkat pengujian pula, mereka lebih tertumpu kepada proses pembaikpulihan atau pembetulan kod aturcara di dalam komputer ataupun di dalam sistem yang dibangununkan.
5.9 Pelukis Papan Cerita
Oleh itu, pelukis papan cerita perlu mempunyai daya kreativiti dan pengetahuan yang luas untuk menterjemahkan setiap penyelesaian dalam bentuk visual agar dapat diterima oleh pengguna. Kegagalan pengguna memahami sesuatu kandungan multimedia tersebut mengakibatkan masalah kepada projek multimedia yang digunakan.
6.0 KAITAN-KAITAN ANTARA PERKAKASAN DAN PERISIAN DENGAN PRODUK MULTIMEDIA
Teknologi multimedia berkembang seiring dengan perkembangan teknologi perkakasan dan perisian sistem komputer. Bagi membolehkan sesuatu aplikasi multimedia dimainkan dengan lancar, sistem komputer yang digunakan haruslah mempunyai spesifikasi minimum yang telah ditetapkan. Penetapan ini amat penting bagi membolehkan seseorang pembangun aplikasi multimedia mempunyai garis panduan yang boleh diikuti semasa membangunkan sesebuah aplikasi multimedia untuk pasaran semasa.
Selain itu, keperluan projek multimedia juga ialah memerlukan perisian dan idea yang baik untuk membina projek multimedia. Kebiasaannya perkakasan platform yang biasa diguna untuk produce dan delivening multimedia ialah sistem pengoperasian Apple macintosh dan Microsoft Windows kerana ramai pengguna di seluruh dunia. Selain itu, perkakasan Multimedia yang lebih detail juga dibangunkan pada workstation khas contohnya Silicon Graphics, Sun Microsystem malah pada mainframe. Selain itu, perisian juga mempunyai banyak jenis software yang perlu digunakan untuk penghasilan multimedia dan dibahagikan pada dua kategori besar iaitu peralatan pengarangan dan peralatan pengeluaran.
7.0
RUJUKAN
Jamalludin
Harun. Zaidatun Tasir (2005) Multimedia Konsep dan Praktis (VENTON PUBLISHING
(M) SDN BHD.
Norazlin
Mohamed. Ibrahim Ahmad (2007) Sistem Multimedia (Venton Publishing (M) sdn Bhd.
Pengenalan Kepada
Multimedia. (12 Mei 2007) http://smksy.tripod.com/PengMultimedia.htm
8.0 RINGKASAN
ARTIKEL
Pada zaman yang serba moden
ini banyak teknologi yang canggih telah diperkenalkan untuk kemudahan khalayak umum seperti
handphone, tablet, komputer dan sebagainya. Namun begitu, saya ingin
menerangkan salah satu kecanggihan yang kerap digunakan oleh lapisan
masayarakat iaitu komputer. Di dalam ringkasan artikel ini saya ingin
menerangkan tentang sistem operasi komputer.
Sistem operasi adalah
perisian sistem yang bertugas untuk melakukan
kawalan dan pengurusan peranti keras serta operasi-operasi asas sistem,
termasuk menjalankan software aplikasi seperti program-program pengolah kata
dan pelayar web. Secara umum, Sistem Operasi adalah software pada lapisan
pertama yang diletakkan pada memori komputer pada saat komputer dihidupkan.
Secara umum sistem operasi terdiri daripada beberapa bahagian:
◦ Mekanisme Boot, iaitu meletakan kernel ke
dalam memory kernel, kernel boleh dikatakan sebagai inti dari Sistem Operasi.
◦ Command Interpreter atau Shell, bertugas untuk membaca input berupa perintah dan menyediakan beberapa fungsi standard dan fungsi asas yang boleh dipanggil oleh aplikasi / program maupub perisian lain. Contoh dari Shell adalah: Command Prompt pada Windows XP (DOS pada Windows 98), xterm dan Konsole di Mesin Linux (Unix).
◦ Driver untuk berinteraksi dengan perkakasan sekaligus mengawal prestasi perkakasan.
◦ Resource allocator. Sistem Operasi bertugas mengatur dan memperuntukkan sumber-sumber dari peranti.
◦ Handler. Handler berperanan dalam mengendalikan sistem peranti agar terhindar dari kekeliruan (error) dan penggunaan sumber-sumber yang tidak perlu.
Di generasi selanjutnya diperkenalkan juga teknologi Sistem Operasi rangkaian yang sifatnya virtual, sehingga dalam 1 rangkaian hanya dipasang 1 buah Sistem Operasi pada Alat yang bertugas menjadi Server. Selain itu, diperkenalkan pula Cross Platform Operating System yang dapat menggabungkan 2 Sistem Operasi berbeza seperti: Linux dan Windows.
◦ Command Interpreter atau Shell, bertugas untuk membaca input berupa perintah dan menyediakan beberapa fungsi standard dan fungsi asas yang boleh dipanggil oleh aplikasi / program maupub perisian lain. Contoh dari Shell adalah: Command Prompt pada Windows XP (DOS pada Windows 98), xterm dan Konsole di Mesin Linux (Unix).
◦ Driver untuk berinteraksi dengan perkakasan sekaligus mengawal prestasi perkakasan.
◦ Resource allocator. Sistem Operasi bertugas mengatur dan memperuntukkan sumber-sumber dari peranti.
◦ Handler. Handler berperanan dalam mengendalikan sistem peranti agar terhindar dari kekeliruan (error) dan penggunaan sumber-sumber yang tidak perlu.
Di generasi selanjutnya diperkenalkan juga teknologi Sistem Operasi rangkaian yang sifatnya virtual, sehingga dalam 1 rangkaian hanya dipasang 1 buah Sistem Operasi pada Alat yang bertugas menjadi Server. Selain itu, diperkenalkan pula Cross Platform Operating System yang dapat menggabungkan 2 Sistem Operasi berbeza seperti: Linux dan Windows.
Sebagai kesimpulannya,
komputer ini sebenarnya memainkan peranan penting dalam kerja seharian kita.
Ini kerana teknologi yang canggih ini memudahkan kita berurusan dengan cepat
dan mudah berbanding pada zaman dahulu yang hanya menggunakan mesin taip sahaja.
Namun begitu, ingin dinasihatkan kepda semua pengguna supaya tidak
menggunakannya untuk perkara yang tidak berfaedah.
9.0 CONTOH ARTIKEL
Artikel tentang hardware
dan software
Hampir semua bidang
kehidupan mansia tidak boleh dipisahkan dari teknologi, terutamanya dalam
bidang komputer. Ini dapat dilihat daripada kehidupan harian orang-orang yang
mempunyai banyak menukar daripada sistem manual kepada sistem yang lebih mudah
dan berkomputer. Sebagai contoh, secara bertulis dalam dokumen, sekali orang
cenderung untuk menggunakan Mesin Taip manual tetapi sekarang orang lebih suka
untuk taip menggunakan laptop atau PC untuk menulis dokumen. Contoh lain boleh
dilihat di pasar raya, di mana sistem-sistem pembayaran kasirnya sudah
menggunakan peralatan komputer automatik yang direka untuk keperluan
pembayaran. Pemyaranannya yang lain kini boleh dibuat dengan kad kredit dan
alat penghitungnya yang boleh menghantar maklumat kewangan, pemilik kad kredit
kepada pihak Bank yang berkenaan. Muzik tidak melarikan diri daripada
pembangunan perkakasan yang digunakan untuk menjadi muzik hanya boleh dinikmati
dalam LPS dalam atau pita, kini telah mula terbabit dalam CD yang boleh
dimainkan dengan menggunakan komputer multimedia. Bukan sahaja itu, di zaman
sekarang telah banyak pemain muzik sebagai pengganti bagi LPs yang lebih mudah
dalam simpanan, mempunyai kapasiti yang besar, dan boleh diambil di mana-mana.
Semua dalam satu butang dan muzik kegemaran kami boleh mendengar bila-bila masa
dan di mana sahaja. Pembangunan perkakasan dalam bidang kesihatan juga
mengalami kemajuan yang amat pesat untuk membantu diagnosis penyakit dan
penyembuahnnya proses. Dan banyak lagi bidang kehidupan manusia apabila ia
telah menggunakan peralatan komputer.
Evolusi perisian secara umumnya dikelaskan kepada era
komputer dan tidak mempunyai mana-mana komputer. Sebelum komputer era
dibahagikan kepada zaman primitif dan mekanikal. Manakala, pada zaman selepas
komputer, evolusi perisian berikut evolusi perkakasan komputer itu sendiri.
Perkakasan atau peranti perkakasan dipanggil peralatan
fizikal yang ada di dalam komputer. Berikut adalah beberapa contoh hadware Pencetak
adalah alat untuk mencetak maklumat atau imej untuk kertas, Papan kekunci
merupakan alat yangdipakai untuk menaip data dan CPU adalah komponen di dalam
sistem komputer yang berfungsi sebagai pemprosesan.
Is Titanium expensive? | The Tithmic Art
ReplyDelete· welding titanium 2020 titanium bikes for sale The Tithmic Art website is made of bronze titanium man titanium bracelet that stiletto titanium hammer has no properties of titanium carbon dioxide and is made by an art team of skilled professionals.